Poštovani čitaoci, u nastavku ćete pronaći važne informacija vezane za slanje dokumenata na portal eFaktura (u daljem tekstu SEF ili portal) iz poslovnog softvera Svera. Pre nego što pristupite daljem čitanju ovog uputstva, želimo da napomenemo da ovo uputstvo ni na koji način ne treba da Vam služi za rad na samom portalu. Informacije koje se u njemu nalaze, a odnose se direktno na sam SEF se kroz vreme mogu promeniti i samim tim određeni delovi ovog uputstva mogu biti netačni. Trudićemo se da ovaj dokument bude što ažurniji ali Vam on ni na koji način ne može poslužiti kao osnovni izvor informacija o zahtevima i načinima funkcionisanja SEF-a i svih pratećih pravnih normi koje se na njega odnose.


Za sve informacije vezane za uslove i načine korišćenja portala eFaktura, potrebno je da konsultujete zvaničnu dokumentaciju koju objavljuje ministarstvo (zakone, pravilinike, interna tehnička uputstva...). U nastavku dajemo samo neke od linkova koji Vam mogu biti polazna tačka za upoznavanje sa SEF-om:

  • Sajt ministarstva finansija (link),
  • Zakon o elektronskom fakturisanju (link),
  • Zakon o porezu na dodatu vrednost (link),
  • Uputstvo za neposrednu prijavu na SEF (link),
  • Ažurirano interno tehničko uputstvo (link).


Preduslov za korišćenje ovog uputstva je da su Vam poznati osnovni koncepti rada u Sveri koji uključuju rad sa šifarnicima (pretežno komitenata i artikala) i kreiranje dokumenata (faktura, avansnih računa, knjižnih odobrenja i zaduženja...). U okviru ovog uputstva, ovi delovi programa će biti posmatrani iz ugla SEF-a odnosno koji su njihovi elementi značajni kako bi slanje na SEF funkcionisalo. Sam unos novih komitenata, artikala, faktura, finansijskih dokumenata (avansa i knjižnih pisama) je predmet drugih uputstava i ukoliko ne pronađete željene informacije u okviru ovog uputstva, možete zatražiti ta uputstva od Sverinog tehničkog tima.

Rečnik pojmova

SEF - Sistem elektronskih faktura (Portal e-Faktura)

CRF - Centralni registar faktura

JBKJS - Jedinstveni broj korisnika javnih sredstava

ZEPDV - Zbirna evidencija PDV

PEPDV - Pojedinačna evidencija PDV

EPP - Evidencija prethodnog poreza

Dokumenta koja se mogu slati na SEF

Poslovni softver Svera u svojoj ponudi ima veliki broj funkcionalnosti i shodno tome, određena dokumenta koja je moguće kreirati na SEF-u, moguće je poslati iz Svere sa različitih prozora u zavisnosti od prirode dokumenta. U nastavku je dat tabelarni prikaz dokumenata na SEF-u i njihovih paralela u Sveri (Modul > Funkcionalnost (Dokument)).


Kategorija

Tip dokumenta

Dokument u Sveri

Prodaja

Faktura

Veleprodaja > Faktura

Dokument o smanjenju

Knjigovodstvo > Finansijski promet (Knjižno odobrenje - kupci)

Veleprodaja > Povrat

Dokument o povećanju

Knjigovodstvo > Finansijski promet (Knjižno zaduženje - kupci)

Avansni račun

Knjigovodstvo > Finansijski promet (Avansni račun)

ZEPDV

ZEPDV

Moguće je obeležiti više različitih dokumenata i potom poslati iz maske predviđene za ZEPDV

PEPDV

Faktura

Veleprodaja > Faktura

Dokument o smanjenju

Knjigovodstvo > Finansijski promet (Knjižno odobrenje - kupci)

Veleprodaja > Povrat

Dokument o povećanju

Knjigovodstvo > Finansijski promet (Knjižno zaduženje - kupci)

Avansna faktura

Knjigovodstvo > Finansijski promet (Avansni račun)

Interni račun za promet stranog lica

Knjigovodstvo > Finansijski promet (Ulazni trošak)

Knjigovodstvo > Finansijski promet (Ulaz osnovnog sredstva)

Knjigovodstvo > Finansijski promet (Dati avans)

Veleprodaja > Nabavna faktura

Drugi interni račun

Knjigovodstvo > Finansijski promet (Ulazni trošak)

Knjigovodstvo > Finansijski promet (Ulaz osnovnog sredstva)

Knjigovodstvo > Finansijski promet (Dati avans)

Veleprodaja > Nabavna faktura

Akcije koje uključuju rad sa SEFom

U okviru funkcionalnosti koje uključuju rad sa SEFom, Svera podržava aktivnosti koje uključuju rad i sa izlaznim i sa ulaznim dokumentima.

Kada govorimo o izlaznim dokumentima, te akcije uključuju:

  • Slanje dokumenata na SEF (u Prodaju i Pojedinačnu evidenciju PDVa). Naziv akcije je "Pošalji eFakturu/EEO PDV",
  • Osvežavanje statusa poslatih dokumenata. Naziv akcije je "Osvežavanje statusa",
  • Storniranje/Otkazivanje poslatih dokumenata. Naziv akcije je "Storno dokumenta",
  • Eksport XMLa dokumenata za ručni import na SEF (po potrebi). Naziv akcije je "Eksport u XML",
  • Povezivanje dokumenta u Sveri sa dokumentom na SEFu ako je dokument unet ručno na portal. Naziv akcije je "Provera SEF",


Kada govorimo o ulaznim dokumentima, te akcije uključuju:

  • Importovanje dokumenata sa SEFa u Sveru. Naziv akcije je "Import dokumenata",
  • Osvežavanje statusa ulaznih dokumenata. Naziv akcije je "Osvežavanje statusa",
  • Prihvatanje ulaznih dokumenata. Naziv akcije je "Prihvatanje dokumenta",
  • Odbijanje ulaznih dokumenata. Naziv akcije je "Odbijanje dokumenta".


Pored navedenih akcija koje podrazumevaju rad sa SEF modulima "Prodaja", "Nabavka" i "Pojedinačna evidencija PDVa", Svera takođe podržava slanje Evidencije prethodnog poreza (EPP) kao i slanje Zbirne evidencije PDVa (ZEPDV). Više informacija o svakoj od ovih funkcionalnosti kao i ostalim pratećim funkcionalnostima možete pronaći u uputstvima koja slede.